Loe intervjuud:

Moevärvid loevad ka toidutööstuses!

Loe Kulinaaria OÜ esindaja intervjuust, kas vähene suhkur toodetes on möödapääsmatu suund ja mille alusel nad uute toodetega turule tulevad.

Enne tootearendusega alustamist uurime muu hulgas ka seda, millised materjalid ja värvitoonid on hetkel moetööstuses. Kui moetööstuses domineerivad rohelised toonid, siis püüame neid värve ka maitsetena edasi anda. Kõike seda tuleb jälgida, sest tarbija silm haarab niimoodi paremini!

— Kulinaaria arendusjuht Merje Kips

Kui tihti tuleb või kas üldse peaks toidutööstuses sortimenti uuendama? Inimesed ju harjuvad oma lemmikuga ega taha sellest ilma jääda.

Meie teeme tootearendusplaane korra aastas. Oleme võtnud suuna, et uuendame midagi igas segmendis: vähem müüvad tooted võtame sortimendist välja, et anda ruumi uutele ja hetkel trendi loovatele toodetele. Ehkki meil võib olla plaan tulla välja vaid näiteks ühe uue tootega, ei pruugi see praktikas alati nii minna. Alati jõuab pakkumisse rohkem tooteid.
Toon näiteks meie uued Pallikesed. Idee oli lisaks varasemale rummipallile tuua turule kaks uut sorti. Tootearendaja oli aga selles kategoorias väga loominguline ja nii sai degusteerimiskomisjonile esitletud lausa 17 eri maitset. Kuna kõik need olid väga head, oli väga keeruline piirduda ainult kahe uue maitsega ja nii tulime turule lausa nelja uue maitsega.

Mille alusel otsustate uute toodete valiku?

Jälgime trende ning muidugi sõltub see ka oma tootmisvõimekusest ja masinapargist. Meie tootmislinnak sai hiljuti uue sisustuse, uusi robotmasinaid valides käisime läbi oma tooteportfelli ja selgitasime välja võimalused, vajadused ning klientide ja turu ootused, samuti trendid. Eesmärk oli, et saaksime valmistada nii mahu- kui ka nišitooteid ja kui tuleb mõni uus klient täiesti omalaadse tootesooviga, saaksime ka talle just sellist pakkuda. Seega suudame praegu teha nii masstoodangut kui vajaduse korral disainida uusi tooteid ka n-ö rätsepatööna.

Millised trendid toidutööstuses hetkel on ja kui palju neid jälgite?

Enne tootearendusega alustamist uurime muu hulgas ka seda, millised materjalid ja värvitoonid on hetkel moetööstuses. Kui näiteks domineerivad rohelised toonid, siis püüame neid värve ka maitsetena edasi anda. Kõike seda tuleb jälgida, sest tarbija silm haarab niimoodi paremini!

Sisuliselt on suund lihtsuse ja tervislikkuse poole, et igas tootes oleks vaid põhikomponendid ja mitte midagi üleliigset. Püüame vähendada toodetes soola- ja suhkrukoguseid, kuid nendegagi on omad nüansid. Näiteks võtsime vaarikakoogis suhkrut vähemaks, kuid sellega vähenes ka koogi müük. Mõne toote puhul on magusus ikkagi oodatud. Aleksandri kook on tõeline suhkrupomm, aga müüb läbi aastakümnete endiselt hästi.

Teemaks on ka vastutustundlik tootmine, jäätmete vähendamine ja ka lisaväärtusega tooted. Viimaste puhul on tootesse lisatud vitamiine, mikroelemente või kiudaineid, et organism saaks toidust rohkem kätte ega peaks tarvitama toidulisandeid. Selles vallas teeme tihedat koostööd THTAKi (Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskus) teaduritega.

Tänu uuenenud tehnoloogiapargile on võimalus pikendada säilimisaegu, ilma et lisataks säilitusaineid. Tarbija sooviks, et toode oleks tehtud naturaalse vahukoorega, vähese suhkruga ehk igati tervislik, kuid kõike korraga ei saa. Suhkur ja sool on konserveerivate omadustega – midagi tuleb toote säilimiseks sinna lisada.

Valmistoidutrendid näitavad seda, et inimesed soovivad kodudes proovida erinevaid maailmamaitseid. Ja kuna aega on kõigil vähe, soovitakse leida kodus toiduvalmistamisele või restoranis söömisele võimalikult lihtne alternatiiv. Selleks tulime välja uute, topsidesse pakendatud kastmetega, nagu chilli con carne, Bolognese, tikka masala ja kana-karri.

Te olete Eestis üks suurimaid valmistoidutootjaid. Kas olete pigem trendide loojad? Teevad teised midagi ka teie järgi?

Näeme, et meie peolauatooteid kopeeritakse palju. Samuti oleme pakendite puhul tõdenud, et konkurendid pigem järgnevad meile – oleme läinud üle märksa keskkonnasõbralikumatele lahendustele.

Ja muidugi olime meie esimesed, kes hakkasid poké-kausse müüma, neid just tööstuslikult valmistama – söögikohad pakkusid neid juba varem, kuid suurtootjate nimekirjas seda polnud.

Ka meie torusse pakendatud küpsisetainas on turul täiesti ainulaadne toode, seda nii sisult kui ka vormilt. Selline pakendamisviis on innovaatiline ja tarbijale mugav – sealt on lihtne lõigata viilud ja need siis ahju panna. Iirisetükkide ja karamelliga küpsisetainas sai sel aastal tunnustuse tiitliga „Eesti parim kondiitritoode 2021“.

Massive Presence Website